Contoh promosi -poster |
- Promosi adalah proses memberitahu atau memaklumkan kepada orang ramai tentang sesuatu perkara.
- Tujuan promosi adalah untuk memberitahu, menyedarkan dan memujuk pengguna tentang keistimewaan sesuatu barang atau perkhidmatan.
- Promosi dibahagikan kepada 4 jenis, iaitu :
- (A) Pengiklanan
- (B) Promosi jualan
- (C) Jualan terus
- (D) Publisiti
(A) Pengiklanan
Contoh gambar Pengiklanan |
- Pengiklanan merupakan sesuatu cara yang digunakan oleh peniaga untuk memberitahu, menarik dan mempengaruhi serta mengekalkan minat pengguna terhadap barang atau perkhidmatan yang diiklankan itu.
- Pelbagai media boleh digunakan untuk mengiklan seperti radio, surat khabar, majalah, laman web, televisyen dan papan iklan.
(B) Promosi jualan
Contoh gambar promosi jualan |
- Aktiviti yang dijalankan oleh pengeluar untuk memujuk dan menarik perhatian pelanggan agar membeli produk yang dikeluarkan.
- Contoh : Pameran, demostrasi penggunaan barang, pemberian sampel percuma dan pemberian kupon.
- Tujuan promosi jualan diadakan adalah untuk :
(i) Meningkatkan jualan
(ii) Mengembangkan dan memperkukuh pasaran
- Promosi dilakukan untuk jangka pendek pada kebiasaannya
(C) Jualan terus
Contoh syarikat jualan terus |
- Biasanya dilakukan dari premis ke premis oleh jurujual yang dilatih dan diupah.
- Tujuan adalah untuk memberitahu dan memujuk pengguna untuk membeli produk yang dipromosikan itu.
- Pengeluar dapat maklum balas terus daripada pengguna tentang cita rasa mereka.
- Contoh barang yang dijual dengan cara ini ialah seperti alatan pejabat, dandanan diri fan set alat memasak.
(D) Publisiti
Contoh publisiti syarikat telekomunikasi |
- Aktiviti yang dilakukan oleh syarikat atau pengeluar untuk menaja sesuatu program dan disampaikan melalui media massa.
- Maklumat yang disampaikan adalah dalam bentuk berita.
- Contohnya sebuah syarikat minuman menaja kejohanan sukan sesebuah negeri.
- Syarikat minuman tersebut mendapat publisiti kerana nama syarikat dan barang keluarannya disiarkan dalam media massa.
(E) Komunikasi
Contoh alat-alat telekomunikasi |
- Komunikasi ialah penghantaran maklumat sama ada dalam bentuk lisan ( telefon, telefon mudah alih) dan bukan lisan ( bertulis seperti surat).
- Peranan komunikasi "
- Meluaskan pasaran barang dan perkhidmatan
~ Komunikasi membantu pelanggan-pelanggan yang jauh membuat
tempahan dan pesanan tanpa perlu membuang masa pergi ke tempat
peniaga.
~Contohnya : Peniaga di India hendak membuat pesanan buah durian
dan dia hanya perlu membuat panggilan telefon atau menghantar
surat pesanan kepada peniaga di Malaysia.
- Mengenal pasti keadaan pasaran
~ Contoh : Turun naik harga kelapa sawit dan bijih timah dapat diketahui
dalam masa yang singkat.
~ Ini akan membantu para peniaga untuk menjalankan urusan perniagaan.
-Mempercepat proses perdagangan
~ Segala urusan perniagaan dapat dilakukan dengan cepat dan mudah terutama
dengan adanya kemudahan Internet.
~ Barang atau perkhidmatan dapat dijual beli dengan cepat apabila peniaga
melayari internet seperti di laman web eBay.
-Menyampaikan makumat kepada pengguna
~ Contoh : Radio dan televisyen mempercepat sesuatu maklumat disampaikan
kepada pengguna.
~ Peniaga boleh menggunakan kemudahan komunikasi bagi menyampaikan
maklumat dan seterusnya menjual barang atau perkhidmatan kepada
pengguna yang berminat.
-Memudahkan urusan
~ Contoh : Pembayaran dan penerimaan dapat dilakukan dengan cepat dan
berkesan.
~ Dalam zaman internet, aktiviti perniagaan menjadi mudah dan berkesan
kerana peniaga dapat berurusan terus dengan pelanggan-pelanggannya
secara atas talian.
Info Extra
- Pos Malaysia Berhad merupakan contoh syarikat yang memberi perkhidmatan kepada peniaga dan orang ramai dalam penghantaran mel biasa, mel khas dan kurier.
No comments:
Post a Comment