Thursday 17 May 2012

7.1.5.2 Peranan promosi


Peranan Promosi 


  • Memperkenalkan barang dan perkhidmatan yang ada di pasaran 
          - Pengguna akan dimaklumkan tentang barang itu seperti jenama, jenis, 
             kuantiti dan kegunaannya.
  • Memujuk dan mempengaruhi pengguna 
          - Promosi akan menyatakan tentang kelebihan atau kebaikan sesuatu barang 
             atau perkhidmatan 
          - Ini akan dapat mempengaruhi dan memujuk pengguna untuk mendapatkan 
             barang atau perkhidmatan yang dipromosikan. 
  • Mewujudkan permintaan terhadap sesuatu barang atau perkhidmatan
          - Promosi perlu bagi barang dan perkhidmatan baru di pasaran kerana melalui
             promosi pengeluar akan dapat memujuk dan merayu pengguna untuk 
             membeli barang atau perkhidmatan yang dipasarkan itu.
  • Meningkatkan jualan dan keuntungan perniagaan
         - Keberkesanan promosi sesuatu produk akan dapat menarik minat pengguna 
            dan seterusnya meningkatkan jualan. 
         - Peningkatan dalam jualan akan memberi kesan kepada keuntungan yang 
            diperoleh oleh sesebuah perniagaan.
  • Meluaskan pasaran barang atau perkhidmatan 
          - Melalui promosi, pasaran dapat diluaskan kerana pengguna dapat mengetahui
            maklumat tentang barang atau perkhidmatan yang dipromosikan itu. 
          -Pemahaman pengguna tentang barangan ini akan memudahkan pengeluar 
            untuk memasarkan produk mereka dan seterusnya meluaskan pasaran.
  • Menonjolkan kelebihan barang atau perkhidmatan yang dipasarkan 
          - Promosi juga membantu pengeluar untuk menerangkan tentang kebaikan dan
             kelebihan produk yang dihasilkannya berbanding dengan produk lain yang 
             ada di pasaran. 
          - Situasi ini akan menarik minat pengguna untuk mendapatkan produk yang
             dipromosikan itu.
  • Mengekalkan pasaran sesuatu barang atau perkhidmatan
         - Promosi yang dilakukan secara berulang-ulang akan membantu sesuatu 
            produk itu kekal di pasaran.
         - Misalnya, apabila disebut komputer tablet, orang ramai akan menyebut " iPad'' 
            walaupun iPad merupakan salah satu jenama komputer tablet.




         Klon PMR 
        Mari kita uji diri...
       Tujuan pengeluar mengadakan promosi barangan keluaran
        mereka adalah untuk ...

                                  A. Mengetahui keadaan pasaran.
                                  B. Mengalakkan pengguna untuk membeli. 
                                  C. Menjalankan perancangan pemasaran yang berkesan. 
                                  D. Memberitahu pelanggan tentang kelemahan produk 
                                       pesaing. 



No comments:

Post a Comment